Legyetek jók, ha tudtok


Ma este megnéztem Rebivel közösen a Legyetek jók, ha tudtok c. olasz filmet.

Hogy miért pont most, amikor már legalább egy éve megvan a lemez? A múlt héten, mikor a Mecsek 30-ra utaztunk, az autóban Rebeka és Veronika egyre csak ezt a dalt énekelték. Persze a magyar, Napoleon Boulevard féle változatát, ami csak dallamában közös a filmmel. Bár be kell vallanom tudatlanságomat, akkor ezt még nem tudtam. Viszont az azóta a fejemben járó dallamnak (amit csak a Mulan zenéje ‘homályosít’ el, mert Bence naponta legalább 3-szor megnézi és hallgatja ;))  köszönhetően most már tudom, mert megnéztem.

Igazán szép, szívet örvendeztető élmény. Mint film, nagyjából semleges, de ennek nem is ez a lényege, nem is részletezem tovább ezt az oldalát, mert mondanivalójával (és Johny Dorelli, alias Fülöp atya felejthetetlen alakításával) egyszerűen elfeledtet minden mást.

(Teljesen szubjektív vélemény következik!)

Én a vallás és az egyház különbségének elmondását fedeztem fel benne. Persze ez a két fogalom mindenkinek mást jelent, úgyhogy némi tisztázásra szorul, hogy én mit is értek alattuk.

  • Vallás – az ember egyéni, eredendően benne lévő erkölcsi rendje, amely meghatározza azt, hogy miként cselekszik az élet különböző helyzeteiben, a mindennapokban, vagy amikor a sorsdöntő lépések ideje következik el
  • Egyház – amikor a vallás intézményesül, a tanítások írott formába rendeződnek, onnantól az új rendszer óhatatlanul valamilyen mértékben elkezd belemerevedni saját formájába, elveszíti rugalmasságát, és amikor már túlhaladottá válik, elsődlegesen önmaga fenntartása a célja

Mivel a történet a kereszténységről szól, valamint itt, Európa közepén jómagam is a keresztény kultúrkörbe születtem bele, ezeket az értékeket ismerem leginkább (vagy mert ezeket oktatják, vagy mert ezek kifejezett ellentétét látom), a fenti két fogalmat célszerű átvezetni erre a területre.

Én magam hivatalosan nem vagyok egyik egyháznak sem tagja, nem járok misére … de templomba igen. Van egy Szent Ritának felszentelt templom Budapesten a Mária utcában, ahová mindig betérek, amikor arra járok (mostanában sajnos elég ritkán vezet arrafelé az utam), kicsit megpihenek (főképp lelkileg), átgondolom életem dolgait, amik épp nagyon foglalkoztatnak. Minden egyes alkalommal vidáman, örömmel telve lépek ki Szent Ritától (akinek érdekes módon május 22-én van a napja, amikor is én megszülettem e világra “néhány” évvel ezelőtt).

Nem olvastam még el teljes egészében a Bibliát, amire nem vagyok büszke, de egyáltalán nem is szégyellem. A lényeg megvan bennem is (mint ahogy minden emberi lényben). A szívemben és a lelkemben tisztában vagyok Jézus tanításaival, mégha nem is tudnám megfogalmazni őket, de nap mint nap azok szerint igyekszem élni. Több-kevesebb sikerrel ugyan, de minden apróságnak örülök, és minden apróság új erőt ad a következő lépéshez. Az ember érzi, mi a helyes és mi nem.

Esténként egy imával hálát adok azért, mert az élet szép, és mert az én életem is szép, egyszerűen minden napban sok-sok örömöt tudok felfedezni 🙂

Röviden szólva hát, vallásos vagyok, de nem egyház tagjaként. Nekem így felel meg, így tudom követni azokat az elveket, melyeket alapvetőeknek gondolok az élet(em)ben. Távol áll tőlem továbbá, hogy akik érzésük szerint bármely egyház tagjai, azokat valamilyen szempontból is hibát követőknek gondoljak. Úgy, ahogyan nekem ez a megfelelő, úgy nekik is az, amit önmaguknak választottak.

Fülöp atya (akinek ünnepe hogy, hogy nem, szintén májusra esik méghozzá 26-ára) számomra ezt mutatta meg. Ő is szíve szerint cselekedett, és ebből fakadóan tükrözték tettei a Szentírásban foglaltakat, nem pedig fordítva. Saját hite valami belsőbb forrásból származhatott, talán ugyanabból, amiből az írás eredeztethető…

Hálás vagyok, és szívből örülök neki, hogy megnézhettem, átérezhettem ezt a történetet (külön fontos, hogy ez pont ezen a héten esett meg, de az már egy másik történet…)

Reklámok

5 thoughts on “Legyetek jók, ha tudtok

  1. Szia!
    Ma találtam rá a blogodra. Ehhez a posthoz hozzá kell szólnom. A vallás nem az ember belső erkölcsi értékrendje. De azt is Isten helyezte belénk. Másik: a hitnek nem az a lényege, hogy jót cselekedj, próbáld meg Jézus tanításait követni. Van egy közmondás: A pokolba vezető út jószándékkal van kikövezve. Az ember bűne, hogy elszakadt Istentől. Ha megvallod bűnödet, és kéred, hogy Jézus legyen életed Ura, üdvösséged lesz.

    Drukkolok nektek az Új-Zélandra költözéssel kapcsolatban!

  2. Kinga, köszönöm a drukkolást!

    Ami a többit érinti, jogos az észrevétel a vallás meghatározását illetően, igazából nagyon nehezen megfogalmazható dolog, nem is sikerült nekem 🙂 így utólag olvasva azt mondanám, hogy inkább az egyéni ember nézőpontjából fogalmaztam.

    “Isten helyezte belénk” – az én fogalom-rendszeremben ez picikét másképp van, mivel szerintem Isten nem különálló lény, nem főképp teremtő, hanem Ő a Teremtés maga, tehát az egész világ az Ő része. Szóval eredendően megvan ez bennünk, csak kérdés hogy tudatosan rálelünk-e.
    Mondjuk most pusztán annyi történik, hogy ugyanannak az éremnek két oldalát írjuk le 🙂

    Nálam jót cselekedni = Jézus tanításait követni, csak ismét az egyik úgymond talán világi megfogalmazás, a másik keresztény.

    Ha elszakadtunk volna istentől, akkor esélyünk sem lenne visszatalálni (ez megint nagyon személyes vélemény csak), illetve hiába vallom meg bűneimet, az önmagában édeskevés, amíg nem teszek azért, hogy ki is javítsam azokat, jobb ember legyek, és helyesen éljek.

    Amúgy köszönöm hogy hozzászóltál, mert így tekeredhet egy elgondolkodtató beszélgetés fonala tovább és tovább 🙂

  3. Szia!
    Csanádon keresztül jutottam el ide.

    Ha nem baj, hogy még hozzáfűzök az előbbi gondolatmenethez:

    Épp azt írtam, hogy nem elég Jézus tanításait követni. Istent érti félre az, aki azt hiszi, hogy neki jobbá kell lennie ahhoz, hogy Isten elfogadja (sajnos ezt sokszor egyházak hatására gondoljuk). Épp az a csodálatos Istenben, hogy Ő elfogad úgy, ahogy vagy, és Ő fogja benned munkálni a változást.

    Várom a további fejleményeket a kiutazással kapcsolatban! Ilyen irányú álmaink, törekvéseink nekünk is vannak!

    Szia,

    Kinga

    • Ahamm, most már jobban értem, mit szerettél volna a tudtomra adni!

      Szerintem is igazad van az Isten általi, feltétel nélküli elfogadással kapcsolatban. Amit még említettem eggyel korábban (“jobb ember legyek, helyesen éljek”) az nálam belső indíttatás, és szerintem sem ahhoz kell, hogy Isten elfogadjon, hanem egyszerűen ez kell, hogy legyen a helyes út, én ebben hiszek.

      Azt hiszem, ezeket nem tudom rendesen, szavakkal megfogalmazni, mert valahogy azokon túl vannak; de szerintem Te érted, mire gondolok 🙂

      A fejleményeket meg írom lelkesen, amint adódnak! (Krónikus szómenésem van általában :)) Hadd kérdezzek még egyet: csak információszerzés céljából olvasod, vagy olvasni is kellemetes? 😉

Vélemény, hozzászólás?

