egy hoooooszúúúúú szó!


Na, ezt nem hagyhattam ki!

Ma böngészgettem ebédidőben a netet, rajzfilmeket nézegettem Bencének (és persze magamnak, csak ezt kevésbé szoktam hangsúlyozni), mikor pillantásom egy Baby Loony Toonsra esett (amit meg kell vallanom, nem igazán kedvelek), erről pedig eszembe jutott az Animaniacs.

Hogy-hogy nem, felrémlett egy olyan rész, amikor az egyik figura felsorolja az összes amerikai államot. Nem teszi hozzá, hogy “dalban mondom el”, de azért mégis úgy teszi meg 🙂 Ezt megkerestem a youtube-on, de miközben hallgattam, rájöttem hogy nem is teljesen erre gondoltam, hanem egy másikra. Ez a Föld országait veszi sorra, és még egy kicsit pergőbben (benne van Hungary és New Zealand is, végignéztem/hallgattam!)

Ahogy tallóztam a youtube által ajánlott, hasonló videjók között, végigbambultam jónéhányat Yakko énekeiből, oszt megláttam egy “longest world in the English language” című anyagot. Gondoltam rákattintok. Nem volt valami komoly, nem is tetszett, de volt egy érdekes comment alatta:

“search Antidisestablishmentarianism on wikipedia and you’ll find it on that page and a very long place name for a hill in new zealand in maori”

Nosza, rákerestem, és bár elsőre a wikit adta ki, némi finomítással eljutottam ide. (Már közeledünk a bejegyzés megírását kiváltó dologhoz 🙂 ideje volt már, mi? :-P)

Voilá, egy új-zélandi hegy neve viszi a pálmát a leghosszabb földrajzi helynevek kategóriájában:

TAUMATA WHAKA TANGI HANGA KOAUAU O TAMATEA TURIPUKAKA PIKI MAUNGA­HORO NUKU POKAI WHENUA KITANA TAHU

Én nem hiszem, hogy használnám, de az alirat szerint:

A hill in New Zealand. This Maori name was in general use, but is now generally abbreviated to Taumata. The name means: the summit of the hill, where Tamatea, who is known as the land eater, slid down, climbed up and swallowed mountains, played on his nose flute to his loved one.

Hevenyészett fordításban: (a nose flute nekem magyarul maori, izé, fogalmam sincs, pontosan mi a megfelelője, de az biztos, hogy olyan furulya, amit száj helyett orral fújnak, de az orrsíp jobban hangzott, mint az orrfurulya)

Egy hegy Új-Zélandon. Ezt a Maori elnevezést használták is a mindennapokban, de mára már általánosan Taumata-nak rövidítik. Amúgy a következőt jelenti: a hegy csúcsa, ahol Tamatea – aki földfalóként ismert – lesiklott, felmászott és hegyeket nyelt el, orrsípján játszott szerelmének.

Itten van:

 

Taumata a térképen, koordinátákkal

Taumata a térképen, koordinátákkal

Taumata tábla

Taumata tábla

Reklámok

2 thoughts on “egy hoooooszúúúúú szó!

Vélemény, hozzászólás?

