Oktatási eszmefuttatás, avagy MI történt


Az NZ-re utazasomat megelozo idoszakban tobbszor felmerult a ket orszag oktatasi modszertana kozotti kulonbseg. Szandekosan nem szinvonalat irtam, mert az itteni helyzetrol legfeljebb masodkezbol kapott infom van, masreszt a kerdes valoszinuleg egyreszt arnyaltabb, hiszen az oktatas sikeressegenek legjobb merceje a diak felnottkori elete.

Masreszt azert foglalkoztat most ismet a kerdes, mert Rebinek jo sulit kell majd talalni, de ez meg odebb van, mikor mar o is itt lesz.

Ehelyett inkabb maskent megkozelitve ontom szavakba a gondolatiaimat, a sajat peldamon szemleltetve. Masen ugysem nagyon tudnam.

“Az elozo resz tartalmabol:” pecsi gyerek voltam vilageletemben (legalabbis igy erzem), csak az egyetemet kovetoen keveredtem el ama szep varosbol. Az altalanos iskolaim altalanosak voltak, a 4 felsos evet a Siklosi Utiban kifejezetten szerettem, tobbszor tudatosan is boldognak ereztem magam akkortajt (a szerepjatekkal valo megismerkedesem is ekkorra teheto a MAGUS reven /mi igy ejtettuk, ahogy irva vagyon, semmi “á” vagy “sz” … bocs Csanád ;-)/)

A kozepiskolak kozul – nemi szuloi rahatasra – a Radnotit valasztottam, a jobb napokat is megelt, akkorra inkabb mar a mult dicsfenyeben sutkerezo kozgaz szakkozepet. Nem bantam meg, hiaba voltak mas, talan jobb (hiru) sulik, ahova jo felvetelivel bekerulhettem volna.

Jo tanulo is voltam, meg nem is. Ha tanultam jo voltam, ha nem akkor (idonkent nagyon) nem: statisztikabol alltam bukasra is, matekbol masodik vegen kettes… es nem a tanarok hibajabol kifolyolag, sot a matektanaromat nagyon becsultem, mert bar tavolsagtarto volt, jol, okosan tanitott. “Csak” figyelni kellett. 3.-4.-re rajottem erre, es ugymond forditottam egy nagyot a dolgok allasan: elkezdtem tanulni, hogy majd bejuthassak a kozgazra. Eredmeny: egy szamomra nem sokat ero (de annal tetszetosebb) erettsegi es egy 13 pontos kozponti matek felveteli (15-bol, nem 100-bol), ami akkortajt nagyon jonak szamitott. Fel is vettek, 74 pontom lett a 71-es ponthatarnal 3-mal tobb.

Ismertem a volt osztalytarsaim kozul olyat, aki puccos gimibe ment, de megsem vettek fel. Hogy mit szeretnek ebbol kihozni? Azt, hogy bar lehet altalanositani az iskolakat illetoen, ha valaki okos es elszant, siman felul tud emelkedni a koztudat diktalta korlatokon. Nem mindenki, de tapasztalatom alapjan az elszantsag+kitartas inkabb hianycikk, mint az esz.

Nem jartam kulontanarhoz (csak matek szakkorre 4.-ben), nem voltak ismeroseink a kozgazon, a szuleim nem voltak diplomasok (tehat nem nehezedett ram az elvaras, hogy nekem is KELL diplomat szereznem) – Papám igen, de o egy mas kategoria, mas miatt, de egy eletre a peldakepem, ahogyan o allt a vilag dolgaihoz, es azt hiszem jocskan ezen az eleten tul is szeretni fogom ot, nagyon.

Az egyetemrol nincs nagy velemenyem, de ez mar tenyleg szubjektiv dolog. Meg nagyon buta evfolyamtarsaim kozul is szep szammal akadtak, akik el tudtak vegezni, az okosabbak kozul meg volt, aki nem, vagy csak eves kesessel. Tehat itt sem elsosorban csak az esz dominalt, hanem a kitartas, szorgalom, vagy epp a kevesse becsuletes megoldasok.

Mielott barkinek a “savanyu a szolo” ugrana be: nem vereztem el, 5 ev alatt siman befejeztem. Sot, meg ket masikat is elkezdtem, de azokat 1-1 ev utan abbahagytam. A kozlekedesmernokinel az volt a vegso indok, amikor egy ottani tanar (akit mashonnan igen jol ismertem) azt mondta: hagyjam, semmi ertelme masoddiplomakent. Az ELTE infot meg azert melloztem, mert bazi sok idobe kerult (Bence is mar megvolt), es csak nagyon sokara, nagyon attetelesen valhatott volna hasznomra a mostani teruletemen, ha egyaltalan…

Szoval oktatasi szempontbol Istike sikeres, szep hatterrel rendelkezik, de nezzuk meg, konkretan mi szerepe van ennek ITT es MOST: 
(meg egyszer hangsulyozom, hogy en nem altalanossag! Lehet vitatkozni, de az en esetem ilyen, maset pedig nem ismerem ennyire behatoan, es hozzateszem, nem voltam csodagyerek, meg kimagasloan okosnak sem mondanam magam, legfeljebb annyit, hogy megvan a magamhoz valo eszem, ami egyes teruleteken elegendo, mas teruleteken meg tudok kerdezni)

2,5 eve csinalom a Microsoft BI-t, mindenfele elokepzettseg nelkul, es szerintem az illeto cegvezetonel (akinek jovoltabol elindulhattam ezen a palyan) a felvetelkor fontosabb volt az angoltudasom es az IT iranti erdeklodesem, mint a diplomam. Az MS vizsgakat tanfolyamok nelkul vegeztem (bar voltam egyen, az tipikusan “aki nem tudja, az tanitja” jellegu volt), a tudasom gerincet a munkatapasztalat adja, melyet nagymertekben kiegeszitenek a szakmai ekonyvek es netes forrasok.

Hogy a monolog vegen (igazabol nem errol akartam most irni, ugyhogy az a tema a kovetkezo bejegyzesek egyikeben kerul majd elo) feltegyem az i-re a pontot: itt NZ-n egy munkaltatot sem erdekelt a diplomam (csak az MS Certificate-ek), sot az Immigrationnel a WP kerelemhez meg a fenymasolatat sem kertek el!
(A PR-nal asszem azert kelleni fog, de fokepp burokratikus okokbol kifolyolag.)

9 thoughts on “Oktatási eszmefuttatás, avagy MI történt

  1. Szia,

    mar regota olvasom a blogodat (Csanadtol keveredtem ide), es mivel ez a cikk engem is erint gondoltam hozzaszolok, illetve kerdezek.

    Szoval tavaly erettsegiztem, azota egyetemre jarok (ahol ‘allitolag’ IT-t tanulok), es jomagam is az IT iparba keszulok (illetve mar voltam is benne: gyakornokoskodtam gimi alatt, meg az egyetem mellett tavaly dolgoztam, de ott kellett hagyni, mert tul sok volt iskola mellett).

    Az itteni helyzetbol kiabrandulva enis mindenfele alternativat atgondoltam, most meg az egyetem itt tart, de aztan nekem is NZ a celom. Viszont en mar bolognai rendszerben tanulok, tehat 7 szemeszter utan, ha minden jol megy az ember bsc diplomat kap.

    Mit gondolsz, erdemes utana tovabbtanulni, vagy inkabb felejtos, hogy az egyetemen alapozzam meg az IT-s karriert? Egyertelmu, hogy egy Msc diploma nem garantal semmit, a kerdes inkabb az, hogy jelent -e barmi tobbletet?

    Varom a kovetkezo postot a temaban; es tovabbi sok sikert kivanok!

    Koszonettel

    Gergo

    • Azelott 6 szemeszter is eleg volt a BSc-hez, nem?

      Ha engem kerdezel, nagyon szubjektiv velemenyre szamits oktatasugyben 😉 Ha komolyan akarod csinalni az IT-s karrieredet, ugy ertem hogy elesben, nem csak egyetemi/kutatoi kornyezetben, akkor szerintem hanyagold a meg tovabb tanulast. Plane, ha kulfoldet celzod meg. Itt nekem a diplomam nem jelentett semmit. Ha nem lett volna, ugyanugy felvettek volna a Datacomhoz. Sot, szerintem a fonokom nincs is teljesen tisztaban vele, hogy kozgaz vegzettsegem van!
      Ha volna 2 eved arra, hogy MSc-re menj, szerintem inkabb ugy hasznald ki, hogy akar nagyon kezdo munkakorbe is bekerulj az altalad valasztott teruleten (vegulis az leszel) egy kis magyar IT ceghez, ahol jo esellyel baromi sokat fogsz dolgozni es nem is igazan jo fizuert, de ugye ha 2 evig meg a padot koptatnad, az sem jovedelmezne sokat. Viszont oltari jo alapot fog adni, mert elesben kell csinalnod, es olyan dolgokat kell majd megoldanod, ami a tankonyvekben nincs benne. Vagy legalabbis sosem ugy van benne, hogy az pontosan illeszkedjen egy eletbeli problemara…
      Ezen kivul szerintem jarj nyitott szemmel az utolso szemeszterekben, mert tobb ceg szokott szemezgetni a friss vegzosok vagy nemsokara vegzosok kozott.

      De azert hallgasd meg mas velemenyet is, en tudom, hogy egyoldalu vagyok ilyenben.

  2. Mint IT-iparbeli-NZre-vágyó-blogolvasó mondom, hogy többet ér ha tapasztalatot szerzel, mint hogy továbbtanulsz. Már a második multimat emésztem és igazából senkit sem érdekelt ez még Magyarországon sem, hogy most bsc vagy msc vagy csak főiskolai(mint nekem) a diplomám…

    Az elsőnél, amihez közvetlenül a suli után mentem, az interjún csak az érdekelte őket hogy tudok-e beszélni angolul és hogy rájövök-e, hogy mi csinál az a kód amit elém toltak…talán csak a HR kérte be egy pár hónap után a diplomát csak a formaságok kedvéért…

  3. Koszonom a valaszokat!

    Szoval a legtobb bsc szak most is 6 felev, de van par kivetel. Ilyen a Computer Science and Engineering is. (Magyar forditasban mernokinformatika. Van olyan mernokinfo szak is, ami 6 felev, de azt valami masbol forditottak mernokinfora.. 🙂 )

    Egyebkent nekem is az a velemenyem kezd kialakulni, mint nektek. Nincs ertelme az egyetemnek, mert habar sok szep dolgot tanitanak, de ezek a dolgok nagyon tavol esnek a mai IT beli kihivasoktol. (szubjektiv velemenyem, hogy szerintem ezt az egeszet nem a matek es a fizika oldalarol kene megkozeliteni, mert igy “100ev alatt se” jut el oda a diak, hogy mai piackepes tudasa legyen.)

    Es mint irasotokbol kiderul, mindezt a piac is latja (NZ-n is).

    koszi megegyszer!

    • Szerintem az lehet a gond, hogy nem tudjak beloni, pontosan milyen tudasra is van szuksege a diaknak, mert manapsag azert eleg sok informatikus dolgozik uzleti teren, profitorientalt modon. A fizikai/matematikai megkozelitesre elhiszem, hogy szukseg van olyan esetben, amikor gyartosort meg hasonlot kell megtervezni, de amikor uzleti szempontu gondolkodasmod elsajatitasa van soron, akkor azt mar bizony nem matematikai oldalrol kell szemlelni.
      Persze konnyu kritizalni, es en tutira nem tudnam helyesen megtervezni a tanrendet, de nem is szeretnem es nem is az en tisztem.
      Jelen esetben pedig marad az iskolai rendszeren kivuli tanulas erre a teruletre, hiszen itt a munka maga (meg az elet) a legjobb tanito (mint sokminden masban is).

  4. Szia,

    Tetszik a blogod, sok érdekes infot találok rajta.
    Novemberben megyek Új-Zélandra, a déli szigetre. Lenne egy-két kérdésem. Némelyik triviálisnak tűnhet, azért kérlek válaszold meg.
    Nehéz bejutni turistaként az országba?
    Drága ott a fényképezőgép? Azon filózom, hogy most vegyek egy jót itt vagy inkább ott?
    Teljesen más területen vagyok, mint te, az IT sajna távol áll tőlem, viszont több dolog érdekel. Eredeti szakmám tanár. Más területeket (Health Care, Animal Care, Lifeguarding) ismersz esetleg, mennyi esély van munkát találni?
    Szerinted vigyem a laptopomat vagy olcsóbb valamilyen netcafe?
    Mobilomat érdemes vinni? Ott mennyibe kerül egy sim kártya?
    Válaszod előre is köszönöm.
    Hajni

    • Szia Hajni, koszonom az elismerest.
      Igyekszem megvalaszolni, de azert nem vagyok annyira jaratos a dolgokban, hogy ezek szazas velemenyek legyenek, szoval leginkabb csak a velemenyemet tudom megosztani Veled:
      1) mivel novemberben mar sokkal jobb turistaidore lehet szamitani, szerintem nem lesz gondod belole, de szamomra sem derult ki, hogy letelepedni szeretnel, vagy csak felmered a lehetosegeket?
      2) szerintem az elektronikai cuccok olcsobbak, nezd meg ezt az oldalt: http://www.pricespy.co.nz/ es ossze tudod hasonlitani a magyar arakkal, amilyet kineznel magadnak, de szerintem itt siman erdemes venni
      3) mas teruletekrol nem sok erdemlegeset tudok, de az itteni magyarok nagy resze tenyleg IT-val szerzett munkat (esetleg a jo mesteremberek kepviselnek meg komolyabb reszt)
      4) hozd a laptopot, itt draga netezni ($4/ora altalaban), viszont asszem wireless hozzaferes tobb helyen van,
      5) SIM kartya: ha veszel egy 2degreest $20-ert, akkor abbol $20 lebeszelheto, es kaptal melle 100 ingyen textet is (lehet $2-ert is venni, de annak sok teteje nincs, mert tul hamar elfogy rola a penz)

      Remelem elobbre jutottal ezzel, ha van egyeb kerdesed, nyugodtan tedd fel. Ha gondolod emailre is atterhetunk.

  5. Köszönöm gyors reagálásod. Annyira jó, hogy tudsz válaszolni a kérdésekre, ez nagy segítség nekem.
    Igen, jobb lenne email-re áttérni.
    Légyszi jelezd az emailemre, ha ok.
    szia,
    Hajni

Vélemény, hozzászólás?

