Jogosítvány – én is eljutottam idáig


Na, több – jelenleg nem igazán fontos – okból kifolyólag én is eljutottam a helyi jogosítvány megszerzésének igényéig. Én sóher módra nem vettem meg a Road Code-ot. Egyrészt mert itt elérhető online, másrészt mert nem szeretek ilyen felesleges papírpazarlásra keresletet támasztani.

Ezenfelül nem is sikerült végigolvasnom, kb. a 70%-ig jutottam. Azért a lényeget sikerült, ami különbözik a magyartól, azokat a területeket bőven lefedte ez a rész is. Azt meg, hogy hány méterrel nyúlhat túl a tetőn szállított rakomány az első üléshez képest, azt Magyarországon sem nagyon tudtam. Itt tudom, de csak mert a tesztkérdések között volt 🙂 A helyes válasz a 3!

Szóval egy idő után átnyergeltem a 214 + 15 kérdésből álló tesztre, amit sorban itt lehet végigpróbálgatni. Felhasználóbarátságból nem tökéletes az oldal, de a tartalma szuperjól használható.

Végül egy pénteki napon, pont amikor Barniért mentünk a karanténba, akkor mentem először az AA-hoz ezügyben. Amúgy is szabin voltam, és Lower Huttban terveztem letenni a vizsgát, mert közelebb van kocsival, illetve számításaim szerint sokkal lazább forgalmi helyzetet lehet kifogni, mint Wellingtonban (nem is beszélve Aucklandről). Pláne úgy, hogy majd reggel 8-ra megyek most pénteken a gyakorlati vizsgára. De nem volt egyszerű odáig eljutni! Nem azért, mert a teszt nehéz volt, hanem mert először a szemezésen buktam el, de szerencsére a szomszédba be tudtam ugrani egy szemészetre, ahol kiderült, hogy valóban nem az igazi a látásom, és jövő héten vissza kell mennem egy teljesebb körű vizsgálatra.

Vissza is mentem, ez az egész cakkumpakk $60 költséget jelentett. A szemüveg maga még kb. $350. Nem mondanám, hogy váratlan fordulat volt, de a vizsgázást eltolta. Időben.

Aztán múlt pénteken jutottam el ismét odáig, hogy nekiugrom. Mivel múltkorról minden papírom rendben volt, a másolatokat lepecsételte a hölgy (aki kérés nélkül utánajárt, hátha azóta elfogadják a magyar jogosítványt is, mint EU-sat, de nem, ehhez Magyarországnak kéne egy kérelmet benyújtania NZ felé, de nem hibáztatom az országot, hogy nem ez a legfőbb teendője), csak azt a paksamétát vittem, az útlevelemet pedig nem szoktam magamnál hordani. Sajnos elfelejtettem ez alkalomra a tarisznyámba tenni, úgyhogy el is küldtek. Hiába emlékezett rám a hölgy, hiába volt a pecsétjük rajta a másolaton, az nem volt elegendő.

Hát, nem lettem tőle boldog, de végülis magamat is okolhattam. Mindegy, legalább sétáltam egy jót a napsütötte időben Lower Hutt egy kellemesen csendes környékén.

Következő hétfőn, azaz tegnap ismét megpróbáltam, immár az útlevelemmel felszerelkezve! A hölgy – bár most nem ő volt annál a pultnál – rögtön meg is szólított, hogy most megvan-e az útlevelem! Megvolt. Pici várakozás után kipengettem a 84 dolcsit, aláírtam az elektronikus padocskát, ahol rögzítettét a szignómat, megörökítették aznapi arckifejezésemet, aztán odaülhettem a gép elé és hajrá!

35 kérdés, ebből 2-t hibáztam, az egyiket úgy rontottam el hogy tudtam (magyarán szólva elbénáztam):

  • Mit jelent a sárga macskaszem? – igazából az út közepén lévő záróvonalat. A helyes válasz az volt, hogy “no passing”
  • Merre indul el a kocsi hátulja, ha első defektet kapsz? – fogalmam sem volt, én azt írtam hogy ide-oda csúszkál, de csak egyik oldalra, hogy bal-e vagy jobb, nem emlékszem.

33 ponttal tehát átmentem, gyorsan lebeszéltem a gyakorlati vizsga időpontját – még $70 -, aminél nagyon örültem, hogy pénteken mehetek (ez volt a terv) és ráadásul reggel 8-ra! (Ez még jobb, így még viszonylag időben beérek dolgozni.) Kíváncsi vagyok, az milyen lesz. Imma bejegyzése sokat segített a készülésben, meg skype-on is zavartam egy kicsit ezügyben, úgyhogy azt hiszem megfelelő módon felvértezve vágok majd neki a gyakorlati vizsgának.

Meg persze ezt az oldalt sem árt átnézni!

4 thoughts on “Jogosítvány – én is eljutottam idáig

  1. “(aki kérés nélkül utánajárt, hátha azóta elfogadják a magyar útlevelet is, mint EU-sat, de nem, ehhez Magyarországnak kéne egy kérelmet benyújtania NZ felé,”
    Itt jogositvanyra gondolsz, ugye?
    Egyebkent csak megnyugtatasul, en sem adtam penzt a road coadert, ugyhogy en is soher vagyok. 🙂 (sot, soha nem is olvastam, vegigmentem a tesztkerdeseken parszor, aztan annyi)

    • Jogos az észrevétel, már javítottam is!

      Éljenek a sóherek! 🙂 Anyai ágon sváb vér csörgedezik az ereimben. Egyáltalán nem kék, de legalább takarékos.
      Az elméleti valóban nem vészes, bízom benne hogy a gyakorlatihoz egy kedves vizsgáztatót fogok ki. Itt “faluhelyen” úgy érzem jó esélyeim vannak erre is 😉

  2. Vezetni automata vagy váltós kocsivak kell? Azért van egy két érdekes kérdés a tesztben…pld. balesetnél mit kell csinálj…tetszett…

    • Amilyet viszel, olyannal. Itt hivatalosan is magadnak kell biztosítanod az autót a vizsgához. Tényleg van egy-két érdekes tesztkérdés. Nekem a kedvencem, amikor a mellékelt képen egy rokkant-parkoló van, és az egyik válaszlehetőség a jelentésére az, hogy “itt leparkolhatod a tolókocsidat” 😀

Vélemény, hozzászólás?

