JogsIgen!


Múlt pénteken, április 16-án lezajlott a gyakorlati vizsgám. 8-kor kezdődött, ahogy már szó volt róla, úgyhogy 7:55-re ott voltunk. Bár minden blogon, ahol ez szóba került és én is olvastam, megkaphatjuk a figyelmeztetést, azért én is leírom, ezen ne múljon: mindenképp kell egy szupervigyor magad mellé, mert az elméleti vizsga sikeres letételét követően a hazai jogsi azt hiszem nem érvényes, hanem az ideiglenes, NZ jogsi lép életbe, amit felügyelő nélkül nem használhatsz egyedül. Tehát Gabi el kellett hogy kísérjen, de amúgy is kíváncsi volt, hogyan zajlik a vizsga. A másik figyelmeztetés, hogy nem szabad késni! 5 percet meghaladó késés esetén ugyanis a vizsga automatikusan sikertelen.

Na, leparkoltam a verdát, kicsit álldogálltunk a hidegben, vártuk a vizsgabiztost. Egy indiai fazon is ott cidrizett mellettünk a hűvösben, neki előbb jött az AA vizsgáztató, de a miénk is megjelent, még az 5 perces határidőn belül (kíváncsi vagyok, hivatalosan ők késhetnek-e 5 percnél többet, vagy akkor ingyen van a vizsgám? :-P)). Egy alacsony termetű, maori vérrel megáldott emberke volt, enyhén selypítő beszédsztílusszal. Eme apró hibájától eltekintve nagyon kedves, udvarias és igazságos vizsgáztató volt.

Nem a legnagyobb tumultusba vitt bele, hanem Lower Hutt eldugottabb utcáin furikáztunk, ami azért jóval egyszerűbb, pláne a második rész megjegyzős feladatainál. De előbb az 1. részt teljesítettem gond nélkül, ami azért nem meglepő, mert az csak az alapvető autókezelési készségeket teszteli, hogy tudsz-e jobbra/balra kanyarodni meg szabályszerűen megállni a stop táblánál. Ezenkívül nézegettem bőszen a másik oldali tükröt is, ami amúgy nem szokásom, de most igyekeztem arra pillantgatni, hogy úgy nézzen ki, mégis! Állítólag vannak vizsgáztatók, akik szívükön viselik, hogy mindkét kezed a kormányon legyen, úgyhogy erre is igyekeztem figyelni.

A második részben egy-egy kereszteződésben a környéken lévő összes kockázati tényezőt figyelni és memorizálni kellett, majd visszamondani közvetlenül utána:

  • kanyarodó, egyenesen haladó autók, kinek hogyan kellett elsőbbséget adni,
  • gyalogosok, akik esetleg keresztezhetik az utadat,
  • gyerekek, kutyák/macskák, akik kiszámíthatatlanok,
  • meg ilyesmi.

Ahogy említettem, nem a dupla, többsávos körforgalmak sűrűjébe vezetett be, ahol nehéz visszamondani, mi is történt valójában, hanem kisforgalmú kanyarok forgalmi helyzetét kellett csak megjegyeznem. Ez meg azért könnyen ment, pláne amikor nem volt ott senki!

A 3. részben városon kívül, nagyobb sebességnél kell bebizonyítani, hogy ura vagy az autónak és tudod mi a pálya. Elvileg ez 100km/h-t jelent, de nálam megelégedett a 70-nel is, és kb. 5 perc alatt vége lett annak a résznek.

Ezután már csak visszagurultunk az AA-hoz, megálltunk a rakodásra elkülönített, sárgával keretezett területen (ahol én magamtól nem mertem volna :)), ahol elmondta a végeredményt és az észrevételeit. Az eredmény: 93% és 2 héten belül érkezik az igazi jogsim! Addig kapok ilyen fecnit, ami tudok mutatni a rendőrnek, ha kérné, de olyanról még nem nagyon hallottam!

Szóval megvan ez is, nem volt vészes, de persze kell hozzá a baloldali rutin (politikamentes értelemben).

15 thoughts on “JogsIgen!

    • Hát, ha nem csak honosíttatod a jogsidat, akkor többlépcsős folyamat van, de azzal annyira nem vagyok tisztában, mert nekem nem kellett.

    • Akkor hogy miként is van ez a jogsi-érvényesség:
      1) megérkezel NZ-re egy magyar jogsival (tfh nemzetközid nincs, nekem sem volt, nem sokat ér), megkéred a konzult, hogy készítsen róla egy hiteles fordítást (én ezt csak akkorra kértem, mikor mentem az AA-hoz vizsgázni), ez az országba lépésed dátumától 1 évig érvényes, teljes jogú jogsiként használhatod (bár azt pl. nem tudom, hogy autókölcsönzőben elfogadják-e)
      2) az 1 éven belül jelentkezel az AA-nál egy elméleti tesztre. Ha sikeres, kapsz egy ideiglenes jogsit (a magyart természetesen nem vonják be, csak elvileg már nem használhatod itt, NZ-n), amivel ugyanúgy vezethetsz mindig, mindenféle személyautót mint eddig, de kell hogy üljön melletted egy felügyelő, akinek VAN érvényes jogsija (akár nem NZ, akár NZ), ez kb. 3 hétig érvényes, ezalatt az idő alatt le kell tenned a gyakorlati vizsgát
      3) elmész gyakorlatból vizsgázni, melletted ül a felügyelőd, mikor mész, különben bukta, sikerrel veszed az egészet, akkor bevonja az ideiglenest a vizsgabiztos és kiállít egy hasonló fecnit, ami már teljes jogsi
      4) elvileg 10 munkanapon belül kipostázza Neked az AA a végleges, kártya formátumú jogsit, onnantól már nem kell a fecni

      Bocs ha kicsit terjengősen fogalmaztam, de igyekeztem az apróságokra is kitérni. Ha valamit kihagytam, kérdezz nyugodtan!

      • Koszi a valaszt, most mar majdnem minden vilagos, kiveve:

        ha en leszallok a repurorol es a kezemben egy darab magyar jogsi van (mas semmi, nincs forditas), akkor lenyegeben nem vezethetek autot NZ-ben, amig legalabb a forditast be nem szerzem?

      • Na megegy: haver azt mondja olvasta az NZ kreszben, hogy az uj formatumu (EU-s) jogsihoz csak elmeleti vizsgat kell letenni. Neked nem ilyen volt? Vagy valami mas a helyzet?

      • Igen ám, csak EU és EU között van különbség. Magyarország nem az az EU-tagállam, akinek a jogsiját elfogadják itt. Erről írtam is április 13-án. Szóval amíg Magyarország nem kéri, hogy EU-tagként ismerjék el a jogsit úgy, hogy ne kelljen külön vizsgát tenni, addig marad így. Ami szerintem még sok idő 🙂

  1. Sziasztok Martinka család!
    Hogy vagytok?
    Kissé elhanyagoltalak titeket, de követtem az eseményeket. Elsőként is gratulálok a jogsihoz, üdv a családnak és a kutyusnak is az új hazában. Hogy ízlik neki a légkőr?Láttam a képeket nagyon aranyos ahogy örül a családnak.Hamarosan bővebben kommentelek, csak sok volt a munkám mostanság!
    Addig is mindenkinek üdv!
    Üdv Zsolt

    • Jól vagyunk, köszönjük, bár mostanában kevesebb időt szakítok a blogírásra (vajon közrejátszik ebben az, hogy megérkezett az új laptop és intenzív használatban van a videókártyája? ;-))
      A legnagyobb dolgok lezajlottak, most átvészeljük a telet, aztán újult erővel vetjük bele magunkat a tavaszba!

Vélemény, hozzászólás?

