Online ügyintézés


Még mielőtt kijutottunk NZ-re, sokat hallottam az online ügyintézési lehetőségekről. Ezek közül néhány Magyarországon is előfordul elvileg, de a gyakorlati megvalósításnál előfordulnak ehhez hasonló gikszerek.

Itt azonban még jóval kiterjedtebb az online is igénybevehető szolgáltatások köre. Ide venném most a nem teljesen ide tartozó EFTPOS kártya szinte mindenütt használható voltát, mert a TradeMe-s vásárlásokat leszámítva szinte sehol sem fizettem az elmúlt hónapokban kp-vel. És nagyon jólesik mindenre EFTPOS-t használni, többek között az online háttér miatt, hogy témába is vágjak.

Az ASB ebanking rendszere pofonegyszerű, jól használható és naprakész. Vagyis inkább percre. Otthon a K&H-nál voltunk/vagyunk, aminek az online felülete szintén alkalmas arra, hogy mindenféle pénzügyeket elintézzünk, de valahogy nem kiforrott, nem kényelmes, ehelyett nehézkes. Valamint a tranzakciókat másnap teszik elérhetővé. Mintha egy külön adatbázist használhatnának az ügyfelek, nem az éles OLTP-t, amelyet éjszaka töltenek fel egy adattárházhoz hasonlóan. Ha így van, ebben is van ráció, de az biztos, hogy kényelmesebb az ASB megoldása, ahol valószínűleg az éles tranzakciós adatbázishoz (vagy annak egy tükrözött replikájához) biztosítanak hozzáférést, mivel amint lezajlik pl. egy EFTPOS tranzakció, mire gépközelbe jutok, már látom is a számlatörténetben!

Nálunk a család a 2degrees mobilszolgáltatónál van, de gondolom nem egyedi a módszer, amit használnak, hogy regisztrál az ügyfél a honlapon, kap a megadott telefonszámra egy jelszót, azt bepötyögi és már hozzá is fér elég részletes adatokhoz:

image

Ezenfelül hitelkártyával tudok pénzt tölteni rá, felfüggeszteni, megváltoztatni a számot…

Következő ilyen dolog a Snapper. Ez egy olyan kártya, amivel készpénzkímélő módon lehet Wellington környékén több szolgáltató buszain utazni, illetve fizetni lehet vele. Mindegyik erre alkalmas buszon van egy-egy leolvasó elöl-hátul. Felszálláskor csipogtatsz egyet, akkor levon egy zónányi utazást, leszállásnál meg kiszámolja hány zónaváltás volt, és annak megfelelően von le még. Ha elfelejted lehúzni, akkor úgy veszi, hogy a végállomásig utaztál. Ez önmagában is okos dolog, és ami még jobb, hogy a Snapper honlapon is beregisztrálhatod a kártyádat (le is tilthatod, ha elvesztetted/ellopták), de meg lehet nézni a tranzakció történetet!

image

Gondolom úgy vannak vele, hogy ha már úgyis nyilvántartják, nem annyira nagy kaland elérhetővé tenni az ügyfél számára, az meg biztosan örül neki. Örül is 🙂

IRD, azaz a helyi adóhivatal. Ahogy írtam róla múltkor, ez is megy tisztán elektronikusan. A különböző szolgáltatókról már nem is beszélve (internet, telefon, elektromos áram, AA), de még a postánál is regisztrálhatod a címedet, és ha változik, beállíthatod, hogy kiket értesítsenek a változásról.

Ezen példák közül már Magyarországon is sok elérhető volt, de valahogy kevésbé használtam őket. Itt talán még egyszerűbb áttérni az online ügyintézésre, és nagy százalékban nem párhuzamosan létezik, hanem tényleg kiváltja a hagyományos, papíralapú adminisztrációt. Mindössze egy számlalevelünk érkezett mostanáig, de azzal a szolgáltatóval megszakítottuk a kapcsolatot (ha nem is ezért :-P), úgyhogy ha közüzemi számlával kell majd lakhelyet igazolnom, bajban leszek, mint Imma egyszer!

—————-

Teljesen más, nem ide tartozik, de blogírás közben akadtam rá:

image Szóval ha dilis vagyok, bizonyíthatom emberi mivoltomat a sharingmatrix-nek? 🙂

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s