Szólít a kötelesség – de csak játékból


Némi játékos vénával rendelkező olvasók részéről némi halovány sejtelem már derenghet, hogy ha játékról van szó és nyersfordításról, akkor ez bizony a Call of Duty sorozat, jelen esetben annak is a 6., Modern Warfare 2 (modern hadviselés) alcímet viselő tagjáról van szó.

Nem sok FPS-sel (belsőnézetes lövöldözős játék) játszom, 1-2 évente akad 1 olyan, ami igazán megtetszik és végigviszem. A legutóbbi talán a Modern Warfare 1 volt, azelőtt meg a Quake 4. A Modern Warfare mindkét része közel került hozzám, a másodikban talán méginkább eltalálták a hangulatot, és nem főként a grafika miatt, hanem az ábrázolásmód és az egyjátékos kampány története által, illetve hogy a játék során sosem egyedül kell tevékenykedni, hanem egy csapat részeként. Ettől sokkal pörgősebb is, nincsenek benne holtidők, amikor az ember csak úgy magában nézgelődne, hiszen a csapattársak nem lazsálnak. A legtöbb küldetés egyfajta rohamcsapat-akció, nincs bennük lehetőség a tökölődésre.

A hangulati elemek a legütősebbek benne, ezek közül kettőt emelnék ki, amik nagyon megragadtak bennem:

  • Az első ilyen jelenet egy közel-keleti háborús övezetbeli város hangulatát intézi, ahol a helyi milíciával csapnak össze a játékos által képviselt oldal katonái, illetve pont az a részlet nagyon para, amikor egy lövés sem dördül el, hanem 3-4 terepjáróból álló konvoj egyik dzsipjén utazva a gépágyú mögött behatol az ember a föléjük magasodó házak közötti keskeny utcán a város mélyébe. A járművek által felvert por, a rozzant házak nyikorgása mind-mind felborzolja az ember hátán a szőrt. A sikátorokban időnként felbukkanó, menekülő civilek mindig a frászt hozzák rám, mert először csak a mozgást látom, azt nem hogy ellenség-e vagy sem. És a nyirkos félelem, hogy egy sötét ablakból bármelyik pillanatban az emberbe csapódhat egy elszabadult golyó… szinte már várja az ember, hogy történjen valami, csak legyen vége ennek az idegőrlő várakozásnak. És ezt jól sikerült érzékeltetni a játékban. (youtube-on rá lehet keresni a call of duty modern warfare 2 team player kifejezésre, akkor felhozza a küldetést, de a teljes egészét, és amiről én írtam, az kb. 3-4 percnél kezdődik, a többi kevésbé élvezetes mint “moziélmény”)
  • A másik az magáért beszél, és egy átvezető videó (aki szeretné végigjátszani esetleg, az ne nézze meg, mert elárulja a sztori csavarját). Főképp akkor érinti meg az embert, ha játékosként is átélte a megelőző küldetéseket. Bár az árulás mindig fájdalmas, még egy regényben/filmben is, ha rokonszenves szereplővel történik meg. Egy játékban, ha bele tudjuk élni magunkat a szerepbe, akkor pedig méginkább. Az pedig, hogy belső nézetből látjuk, még hátborzongatóbb, íme:
  • (ráadásul épp amikor locsolják a benzint, akkor hallhatjuk a rádióban, hogy ne bízzatok Shepherdben (a cigis figura)…)
Reklámok

9 thoughts on “Szólít a kötelesség – de csak játékból

    • Csak PC és nem multizom. Egyrészt mert nem vagyok elég ügyes hozzá (illetve nem vagyok hajlandó annyi időt ráfordítani, amennyivel olyan szintre eljutnék, mint a sok fanatikus, akik napi 10-12 órát játszanak vele, de még azokat is nehezen érném utol, akik “csak” napi 3-4-et), illetve idő: ahogy említettem sok kell hozzá, másrészt nem lehet csak úgy felkelni mellőle, mert lehet hogy pont rosszkor kéne, de mivel van egy kicsi gyerkőc, ez nem jönne jól össze. A Modern Warfare 1-nél kipróbáltam a multit, de nem élveztem, nagyon simán kinyírtak általában.
      Jobb szeretem a történet-vezérelt egyjátékos módokat. Ennek meg a története is oltári jó!

  1. Tudom off topic, de fel kell vetnem: F1 Valencia, Europe Gp. “Kubica még a családi sámlival is eszméletlen gyors…” (Palik) . Magyar kommentár most Czollner Gyula és Palik Laci voltak.

    • Tegnap éjjel néztem meg, valóban hiányzik kicsit a Palik féle kommentálás, de sokszor nem ő van. Legalábbis az elmúlt években sokszor lepasszolta Czollner Gyuszinak, akit finoman szólva sem egy élmény közvetítőként hallgatni. A BBC-féle Martin Brundle és Jonathan Legard hozzászólások sokkal élvezhetőbbek, pláne hogy David Coulthardot is szokták kérdezgetni a futamok közben hogy szerinte ez+az milyen volt (ex-)versenyzői szemmel. Majd amikor már itt lesztek, maratoni F1-nézéseket rendezhetünk, mert az időmérő és a futam egyben, a plusz 1-1,5 óra magazinnal bizony nem rövid, üti a 4 órát általában. Remélem addigra már nem a nappaliban kell aludnunk Gabival, mert hogy ott van csak fűtés, és akkor döngethetjük a futamot rendesen a TV-n. Vagy viszünk egy laptopot a kocsmába (az enyémen úgyis 2 kimenet van fülhallgatónak!) 😀
      Nyugi, egyet sem kell majd kihagynunk, sőt a téli (itteni nyár) szünetben visszanézhetünk néhány emlékezetes pillanatot, eddig az összeset eltároltam!

  2. A 2003-as Novalogic féle Delta Force – Black Hawk Downban is van egy hasonló jelenet:

    Persze az azonos című film óta időről időre próbálkoznak megfogni azt a hangulatot, ahogyan a Ryan közlegény óta a partraszállás is visszatérő és szinte kötelező motívum a második világháborús FPS játékokban.

    • Igen, tényleg hasonló, bár a CoD-nál pont az a durva, hogy nem lősz. Illetve lőheted a civileket meg az épületeket, de az a mozdulatlan, szinte néma, vihar előtti csend, az az ami igazán nyomasztó. Legalábbis játékosként. Valószínűleg valós helyzetben másképp vélekednék róla.
      A beágyazott youtube videóhoz hasonlót is szerepel másik játékban? Abban az a nagyon eltalált vonás, hogy belsőnézetesként mutatják, kicsit Örkény egyik novellája jut eszembe (címe: Arról, hogy mi a groteszk), ami anno nagyon nyugtalanná tett, úgy értem a halál és temetés ilyetén való ábrázolásmódja, kicsit groteszk 🙂 Teljesen más, bennem mégis valahogy összekapcsolódnak.

  3. A Delta Force-ban is viszonylag sokat megy úgy a konvoj, hogy nincs fegyveres célpont, de az ember minden sarokra odaképzeli. Aztán vált a dolog, és utána tényleg minden sarkon ott lesznek. 🙂

    A beágyazott videót nem néztem. Nem akarom lelőni a poént magam előtt, hátha egyszer játszom a játékkal. Amúgy szerintem a korrekt válasz az, hogy nem. 🙂 2007-ben még nem volt akkora divat a történet vezérelt FPS…

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s