Szabi és próbaidő


No, a kettőt nem összevonom, csak a bejegyzés mindkettőt érinti (röviden, azon apropóból, hogy egy hírlevél révén most olvastam róluk), de nem úgy hogy egyik függ a másiktól 🙂 A tévedés jogát pedig fenntartom, a hivatalos anyagokban (linkek alant) bárki elmélyedhet az őt érdeklő részletekben.

Érkezésem idején és mostanság is szóba kerültek az alábbiak:

  • van Új-Zélandon próbaidő?
  • mennyi az éves szabadság, hogyan lehet kivenni?
Próbaidő
A próbaidőre nemleges választ kaptam mindenkitől, akit megkérdeztem (olyantól is, akinek erre illett volna helyesen válaszolni), holott létezik. Nem kötelező, nem általános érvényű, de 2008-ban a Parlament hozott egy törvénymódosítást, ami főképp a kis cégek számára lehetőséget biztosított arra, hogy 90 napos próbaidő keretében nyújtsanak ajánlatot egy jelöltnek. A cél az volt, hogy ha mégsem válik be az illető, akkor ne kelljen mindenféle folyamaton keresztülmennie a munkáltatónak, hogy lecserélje. Anno ellenérzéseket is megfogalmaztak, hogy vajon nem fog-e ez a munkavállalók kihasználásához vezetni, de szerintem a nemzetközileg bevett gyakorlat alapján elmondható, hogy csak azért kirúgni valakit, mert mindjárt lejár a próbaideje, üzletileg sem egy kifizetődő vagy racionális magatartás.
Szabadság
Éves szinten legalább 4 hét (fizetett) szabadság illeti meg az itteni munkavállalókat. Persze nem lehet rögtön kivenni az egészet, szóval ha január 1-jén indul a munkaviszonyod, értelemszerűen nem nagyon veheted ki a következő négy hetet (extrém eseteket leszámítva, gondolom). Persze lehet egyezkedni a munkáltatóval, hogyha korábban szeretnéd, mint ahogy járna. Ami pedig úgy történik, hogy ledolgozott idő alapján kapja az ember a kivehető szabadságot is, órában mérve. Mondjuk egy kéthetes periódusra (80 munkaóra) jár 8-9 szabióra.
Ettől azonban el lehet térni, pl. a munkaszerződés megkötésekor ez is benne lehet a csomagban. “x dollár évente, szolgálati autó, plusz egy hét szabadság” – egész jól hangzik, még talán alkudni is lehet rá. Talán könnyebben is adják egyes esetekben, mint a fizuemelést 🙂
Reklámok

6 thoughts on “Szabi és próbaidő

  1. szép az elmélet, de a gyakorlat általában eltér tőle. az ismeretségi körömben láttam próbaidőt is meg 8 hét egyben kivett szabadságot is, fizetett szülői szabadságot (egy hét fizetett, de van ahol két hét fizetés nélküli) és januárban kivett négy hetet is. amennyire látom, elég rugalmasak a munkáltatók (bár az igaz, hogy a fenti példák mind nagy cégeknél történtek)

    • A januári példánál nem voltam elég részletes szerintem, én úgy értettem, hogy amikor elkezdesz dolgozni valahol, a második héttől nem nagyon veheted ki a 4 hét szabit. Nem arra próbáltam utalni, hogy mikor már van egy ideje tartó munkaviszonyod, akkor év elején kivehetsz-e rögtön egy nagy adagot.
      Azt én is úgy látom, hogy elég rugalmasak a munkáltatók, de egy kis cég valóban kevésbé tudja megengedni magának zsúfolt időszakban hogy mondjuk 4 alkalmazottból 1 hosszú időre elhúzzon. Munkahelye válogatja.

  2. A próbaidőt helyénvalónak tartom, miért kelljen valakit “megalázó” tortúra során elbocsájtani, ha nem válik be? Egy normális cég, munkáltató valószínűleg először kipróbálja mit tud az új ember, nem?

    • Bizony, bár szerintem a törvényt legalább annyira a munkáltatók érdekeit is nézve hozták. Talán a kis cégnek volt tortúra elbocsátani valakit, aki nem vált be, de nem tehették ki csak úgy, mindössze annyi indoklással hogy nem jól dolgozik. Lehetőséget kellett adni a javulásra, stb., ami nem mindig vállalható egy párfős vállalkozás számára, újat felvenni pedig ismét kockázat, de még ha be is válik, egy darabig akkor is dupla bérköltség van.
      Amúgy a próbaidő szerintem is jogos mindkét fél részéről. Én is jöttem el még a próbaidőben munkahelyről (nem is egyszer…), azóta sem bánva a döntést.

Vélemény, hozzászólás?

