Miért nem buszozom?


Noha jómagam a közösségi közlekedés híve vagyok (régebben még igazán odaadó hívének vallottam magam, de a jelek szerint ez itt némileg változott), a nézőpontom átértékelődni látszik, felborítva az érdekek arányát az egyéniek javára.

Wellingtonban jól elvoltam a busz-vonat párossal, egyrészt mert szeretek vonatozni, másrészt meg akkor még mentes voltam a motorozás iránti lelkesedéstől.

Aucklandben a North Star buszok menetideje és kanyargós, Tolnát-Baranyát bejáró útvonalai nem töltenek el túlzott lelkesedéssel. Ha ugyanis busszal járok (arról már nem is beszélve, hogy az új-zélandi buszsofőrök vezetési tudását illetően vannak kétségeim, néhány saját tapasztalat alapján), akkor pl.

  • 8:05-kor indulok otthonról,
  • a megállóban (ami amúgy nagyon kényelmesen kb. 150 m-re van tőlünk) eltöltök 5-10 percet,
  • erre-arra való kanyargást követően rátérünk a busway-re (ami már jól működik),
  • a hídon átérve ismét belassulunk és kavargunk egy sort
  • kb. 55-65 perc elteltével érkezem az irodába.

Autóval ugyanez (mostanában carpoolozom a közelben lakó munkatársammal), kb. 45 perc szokott lenni, amikor D-t nem támadja meg az Alvás Mumus 🙂 Pedig sokszor az igazi csúcsforgalomban megyünk.

Ma reggel motorral (igaz nagyon korán) 6:09-kor gördültem ki a ház mellől és 6:42-kor már fent voltam az irodában a 3. emeleten és át is vedlettem a benti hacukába. Ezenfelül még oltári mód élveztem is!

Ha lenne vonat (terveznek, de nagyon hosszú távon), habozás nélkül átváltanék rá. Jelenleg motorral kb. $25-30 a heti költség, kocsival ez kb. duplája, busszal 4-szerese lenne (saját verziónál csak benzint számolva, az időnyereséget sem vettem bele). Viszont akkor egy jó kis olvasást talán megérne a dolog. Most ha olvasok (amennyiben még/már világos van), a kanyargós szakasz végére már háborog a gyomrom, amit nem igazán szeretek (komoly civilizációs problémák, mi? ;-))

Hogy a többi viszonylatban milyen napi szinten vonatozni/buszozni Aucklandben, azt nem tudom. Torbayből a központba nem az igazi.

14 thoughts on “Miért nem buszozom?

  1. Ezert vonatoztam inkabb mindig is, a busz dragabb es sokkal lassabb. A vonatra viszont autoval nem feltetlenul lehet raverni, foleg arban nem.

    • Múltkor is egyszer belekveredetél, de nekem akkor sem tűnt fel magamtól. A mostanit javítottam, lásd kivel van dolgod 😉

  2. kösz a javítást!

    A 20-22 kicsit soknak tűnik, én minden vasárnap tankolok 15-16 dolcsiért (oszt ez is csak 250-es). Nem tudom mekkora a tankod és mennyit eszik a masinád, és mennyit mész, nekem a havi benzingköltség 60 dolcsi körül van, forgalomtól függően és tolok napi ötven km-t.

    • De a Te kis postás motorod közel sem olyan torkos mint az enyém. Már ránézésre is nagyobb a bendője a Banditnak, a fogyasztása amúgy 5-6 liter között van. Szóval sokat eszik, cserébe viszont jól megy. Hogy ez mennyire jó csere, azt nem tudom, de az biztos, hogy még mindig újra és újra megtetszik a formája, külleme, amikor lent a céges garázsban vagy otthon a ponyvát levéve rápillantok.
      Nekem is kb. 50 km a napi adag, havi szinten ez kb. $100-ra jön ki. Gondolkodom egy 125cc-s robogón (esetleg étolaj-meghajtással, miután beszélgetek erről egyet Zsolttal, akinél az asszony autója így üzemel), csak akkor azt is fenn kéne tartani, és gondolom azért az élmény más. Praktikusság vagy élvezet? Majd még eldöntöm.
      Egy rövid körre kipróbálhatom majd az új masinádat?

  3. neked is az a bajod, mint nekem, hogy nem lehet két motorod, egy közlekedni és egy motorozni, úgyhogy egyből akarod megoldani a lehetetlent 🙂

    ez biztos, csak nekem fura, de egy 250-es ne egyen már 5-6 litert, ha JOci XJR1200-je eszik 6-7 között és az _tényleg_ jól megy. (hány lóerős a motorod?) Félre ne érts, nekem semmi bajom azzal, hogy ilyennel jársz, tied, csak a fogyasztást sokallom borzasztóan.

    125-ös robogót ne vegyél, sőt, semmilyen 125-öst ne vegyél, kevés az a pályára, a hidat meg nem tudod átugrani. Nekem a 250-es is sokszor kevés (bár ez egyhengeres, tök más a karaktere, mint a tiédnek). Étolajjal csak a dizelek mennek, a 125-ös dizel robogó még a jövő kattogós zenéje 🙂

    na ráguglizok a kisbandit fogyasztására

    • Hát, ez pedig ilyen nagyevő fajta. Gondolom amolyan keverék, mert 250 köbcentiből nehéz volt 15 évvel ezelőtt megoldani hogy sportosan erős is legyen meg keveset is fogyasszon. Nem tudom van-e köze hozzá, hogy alapból 7-8 ezren pörgetem (18 a piros rész, úgyhogy attól még messze járok).
      Amúgy 38 lovas, itt van néhány összefoglaló adat: http://www.motorbikes.be/en/Suzuki_GSF_250_Bandit_1996.aspx
      Robogókat szoktam látni a pályán, sőt szerintem ma a hídon egy kis 50-es húzott el a busz mellett, a kocsik között.

  4. rágugliztam a banditka fogyasztására és aszondják mindenfelé, hogy 5-től csillagoségig iszik százon és hogy ez normális a sornégyes kicsiknél. hát nem tudom.

    a kéket persze hogy kipróbálhatod

  5. Köszi a lehetőséget a kékre! (Nem azért akarom ám főképp kipróbálni, mert kék…)
    Majd hétvégente kölcsönkérem, most úgyse nagyon lesz alkalmad szabadidődben (ööö, nem is nagyon van/lesz szabadidőd) kerekezni 🙂

Vélemény, hozzászólás?

