Motorozás belülről – kiwi sufniműhely


Az egész úgy kezdődött… hogy visszaütött. No nem verekedésbe bonyolódtam, csak egy ideje mikor motorral robogtam hazafelé (vajon ilyen alapon meg lehet robogóval motorozni?), főképp az újonnan megépített zajfogó fal környékén 5. és 6. sebességi fokozatban kellemetlenül nyavajgós hangot adott ki magából kedvenc kétkerekűm, ami ezen a részen igencsak visszaverődött (no mégsem ütött), és kezdett aggasztóvá válni már egy idő után.

Nagyszerű szerelő barátom, Zsolesz szóbeli diagnosztizálása alapján valószínűsítettük hogy a váltószerkezetben lévő fogaskerekek, csapágyak valamelyike fáradt el és ereszkedett meg egy kissé. Ezzel ugyan együtt lehet élni, de hosszú távon azért cserére vagy valamilyen javításra szorul.

No, néhány hét még eltelt, mire eljött az idő arra, hogy megejtsük a beavatkozást, ami aztán egy esős napon történt, Zsoleszék dekkjén (már oda felvinni a motort is eléggé faramuci volt, azért mégiscsak 150 kiló körül van, de két meglett férfiember meg én /én a meglett miatt nem fértem bele a kategóriába, a félreértések elkerülése végett :)/ egy ajtó segítségével feljuttattuk).

Szétszedni nem volt egyszerű, noha az összerakáskor újragondoltam ezt a véleményemet. Nagyjából délelőttől koraestig buheráltuk a szerkezetet (jómagam csak a lelkes segéd szerepét töltöttem be, amit Zsolesz mondott, azt csináltam, feladva önállóságomat). Érdekes élmény volt, eddig még kicsit sem igazán láttam a motoromat (vagy akár másikat) belülről, most meg aztán igazán a mélyére “ástunk”. Az égésteret meg a dugattyúkat nem piszkáltuk, kb. ez volt az egyetlen, ami kimaradt arról a részről.

Számomra ami a leginkább felkeltette az érdeklődésemet az két apróság volt:

  • miután lebontottuk a motorblokk külső részeit, amik egy “tisztességes” járgányhoz és előzetes vélekedésemhez illően olajosak és menetkosszal terítettek voltak, eljutottunk egy meglepően tiszta, szinte steril részhez,
  • a motorblokk és a hátsó, hajtott kerék közötti kapcsolatot (magyarán ahol minden energia áthalad) egy kb. mutatóujjnyi vastagságú henger jelenti. Ezen áramlik keresztül mind a 38 lóerő (ami azért egy 250 köbcentis kétkerekűnél egy kezdő motorosnak bizony bőven elegendő méretű ménes), ez hajt engem előre 100-120km/h-val az úton.
No, miután “kigyönyörködtem” magam ezekben a részekben és végeztünk a szétszedéssel, már “csak” fel kellett kutatni a csere-alkatrészt elérhető áron.
Először az itteni Suzukival vettem fel a kapcsolatot, illetve egy motorosbolttal (amit amúgy a Suzuki maga is ajánlott a válaszlevélben). A fejlemények nem voltak túl biztatóak. Három fogaskerékre lett volna szükségem, ezek közül kettőt kb. $260-ért tudták volna adni, a harmadik viszont már nem elérhető (“no longer available”). No, el lehet képzelni mennyire repestem ezt olvasván.
Azért maradtak még lehetőségek, pl. egy profi műhellyel legyártatni az alkatrészt a meglévő alapján, de valószínűleg nem lett volna sem olcsó, sem gyors. Gyorsan regeltem a kiwibiker fórumra (a legnépszerűbb ilyen téren itt az országban – kb. mint ahogy az online piactér is gyakorlatilag a trademe-vel egyenlő) tanácsokért.
A végeredményt az Action Bike Wreckers nevű bontó szolgáltatta. Egy szép napos péntek délutánon Zsolesszal meglátogattuk a műhely/garázs/bolt sufnit. Hangulatra mintha visszacsöppentem volna az 1990-es évek előtti Magyarországra, mikor Aput kísérve láttam hasonló helyet (vagy ha nem is, de mégis olyan érzés 🙂) A cigifüst is megvolt, de a bögyös macák (fél)meztelen naptárképeinek elképesztő mennyisége azért hiányzott a falakról.
Richard (így hívják a tulajt/boltost/mindenest) már előkészítette eddigre a váltótengelyt a fogaskerekekkel, mert pár nappal korábban hívtam telefonon, hogy megtudjam érdemes-e meglátogatni. Volt neki “készleten”, Zsolesz is rábólintott hogy valóban ez kell nekünk, úgyhogy $200 dolcsiért az egész cucc (nem csak a 3 fogaskerék) tulajdonjoga átszállt énreám.
Ennek örömére meg is beszéltünk a szerelő úrral másnapra egy legózós napot (aminek már azért is ideje volt, mert Alíz nem rajongott kimondottan a szép piros teraszdíszért egy idő után, ami azért ironikus, mert én meg örültem volna neki, ha már az én dekkemen díszeleghet :o) – no de nem is kellett sokáig várnom már).
Másnap délelőtt Gabi átvitt kocsival, neki is ugrottunk az összeszerelésnek izibe. Őszintén bevallom én hamar elvesztettem (volna) a fonalat egymagamban, hogy mikor melyik alkatrészt melyik csavarral és hogyan tegyük össze. Persze ránézésre lehet egyszerű, de azért higgyétek el, nem az (oké, motorszerelőknek lehet az).
A legkomolyabb probléma igencsak hamar felütötte rút fejét: az általunk megvett alkatrész fogaskerekei másik fogorvoshoz jártak a jelek szerint, mert több foghúzáson eshettek át, mint a másik: röviden szólva eltérő számú fogak díszelegtek rajtuk, ami pedig ahhoz vezetett, hogy nem paszoltak össze. (Azt hiszem eljött az idő hogy képpel is szemléltessem a helyzetet, különben nagyon terjengős és senkit sem érdeklő magyarázat kerekedne belőle.)
Nekem eredetileg a 4, 5, 7 kellett volna, ebből a 7-est már nem gyártják, a bontóban pedig kb. 1-12-ig megkaptam mindent, egyben. Ami csak most derült ki, hogy a kép felső részén látható elemek közül a fogaskerekek nem passzolnak össze az új alkatrészen lévőkkel az eltérő fogszám miatt. No, puff neki.
A költségkeret kimerülőben (pláne miután olaj- és gyertyacseréhez is megvettem a dolgokat), a fene se tudja tudunk-e olyat is szerezni hozzá, úgyhogy némileg elkeseredve arra gondoltam visszatesszük az eredetit, valahogy visszakérem a pénzt az új alkatrészért (ami nehézkes lenne ha az eredetit meg beszereljük, mert akkor miként hasonlítom össze Richardnak?) aztán sír a motor ameddig sír.
Gyorsan rácsörögtem Richardra (du. 1 felé járt az idő), és bár bezárt már aznapra, mondta hogy ugorjunk át nyugodtan, meglátja mit tehet. No, át is furikáztunk és itt jön a kiwiélmény!
Mire megérkeztünk (egyrészt kint parkoltak motorok, egy fickó épp vásárolt is – ennyit a szigorúan betartott nyitvatartási időről :)) Richard már várt minket a váltóberendezés másik felével (henger+fogaskerekek, képen kb. 16-33), ami már pontosan illeszkedett az általam előző nap vett alkatrésszel. Nagyon szépen, ígéretesen nézett ki, csak a pénztárcámban már idegesen remegett az EFTPOS kártyám, nem akaródzott egyikünknek sem újabb dollárokkal megterhelni a családi költségvetést. No, itt jött a meglepetés!
Zsolesz: Hogyan tudnánk megbizniszelni ezt?
Richard: Vigyétek.
Zsolesz meg én: ???
Zsolesz: Biztos?
Richard: Persze, a Tiétek.
Zsolesz: De ez így Neked nem igazán nagy üzlet.
Richard: Ha most ezt nem kéritek, akkor nekem vissza kell adnom az árát, Ti meg nem vagytok előrébb a szerelésben. A lényeg hogy azt a motor mihamarabb újra az utakon legyen meg hogy legyen adásvétel. Szóval vigyétek, benne van az előző árában.
Zsolesz meg én: Hú, köszi szépen!
És öröm látni, hogy az ilyen szakik és pici műhelyek megélnek itt, Richard is már lassan 30 éve csinálja kis üzletét és megél belőle. Biztosan nem gazdagodik meg, és valahol szomorú hogy az ilyen, nem annyira haszon-orientált boltocskák napja lefelé áldoz, de talán pont ezen műhely léte bizonyítja, hogy iménti megállapításom nem kivétel nélkül igaz.
No, visszatérve a motorhoz a dekkre, folytattuk a szerelést. Magát a motorblokkot viszonylag “hamar” összeraktuk, de legalábbis nem szenvedtünk vele, csak tekerni kellett a csavarokat (Zsolesz mutatta mit hova, én magamtól biztos felcseréltem volna egy-két fontos dolgot…), de amikor az a rész következett, hogy magát a motorblokkot visszahelyezzük a váz megfelelő részére, no akkor kezdődtek a nehézségek, és bár nem hosszú de annál megerőltetőbb szerelési szakaszban lett részünk.
A részletek:
  • 60 kilós motorblokk
  • 2 munkásember
  • ferdén álló motor (nincs középső kitámasztóm, csak oldalsó)
  • és irtózatosan kevés mozgástér a váz kialakításának köszönhetően
No, alaposan megszenvedtük a visszatevést, mert 4 helyen (2 elöl, 2 hátul) kell rögzíteni a blokkot 4 dungi csavarral, de nem ám úgy, hogy ha kettő már bent van, akkor szépen bejátszhatja az ember a másik kettőt! Nem, gyakorlatilag először beemeli az ember elöl, hogy magasabban legyen a csavarok helye a blokkon mint a vázon és közben a hátsó csavarokat kell a helyére tenni, majd ha ez megvan, akkor lehet kicsit visszaengedni elöl és beszúrni azokat a csavarokat. Leírva is meglehetősen idiótán hangzik, de élőben még faramucibb volt, ráadásul ugye nehezen is fértünk hozzá meg dögnehéz is volt, a végén már kezdtem feladni, a kezeim már nehezen bírták, mikor egy váratlan fordulat révén sikerrel jártunk!
Ekkor Alíz behívott minket egy pihire, Zsolesz meg szegény nagyon elfáradt eddigre és nem volt hangulata folytatni már aznap (amit teljességgel meg is értek), úgyhogy másnap folytattuk.
Íme néhány kép az utolsó szerelőnap elejéről:
Akkor már csak pár órányi munka volt vele, illetve karbantartási feladatok mint olajcsere, fékfolyadék-csere és gyertyákat is vettem újat. 4 kell a Banditba, és elsőre nem sikerült megfelelő leosztásban rádugni a fedő műanyag részeket, de némi kombinálás után kevés vesződést követően beindult őkelme! Juhéj!
Hazafelé elsőre furcsak volt, mert a kuplung fogantyúja is új, most már nem ferde és én annyira megszoktam a meglévő, eldeformálódottat, hogy most elfáradt a kezem a hirtelenjében idegen beütésű váltásokkor. De azért nagyon jólesett újra kétkeréken közlekedni, élveztem nagyon, főképp a második szakaszt, amit egy bevásárlás előzőtt meg.
Zsolesznak ezúton is örök hála, nagyon sokat segített ezzel, és most már van fogalmam miképp néz ki belülről egy motorblokk, még akkor is ha nem 100%-osan szedtük szét 🙂
Reklámok

One thought on “Motorozás belülről – kiwi sufniműhely

  1. Szia! 🙂 gyönyörű “kis” moci! Nagyon jó hallani, hogy vannak segítőkész emberek! Örülök, hogy sikerült rendbe tenni. Itt M.o.-n ez a hozzáállás nagyon hiányzik(hiánycikk)… Kellemes napot. -Marcsi Bajáról-

Vélemény, hozzászólás?

